Wat leuk! Weer een reisverslag die we mogen delen! Dank je wel Suzanne en Frank voor het reisverslag over jullie fietstocht Zuid Afrika! Raak je hierdoor geïnspireerd? Bekijk dan eens deze georganiseerde fietstocht op de site de aanbieder

De fietstocht van ons leven in Zuid-Afrika

Met een stel vrienden besloten we de stoute schoenen aan te trekken en een fietstocht door Zuid-Afrika te maken. Zuid Afrika fietsenWe hebben onderzoek gedaan en gekozen om een bewezen fietsroute te volgen. Zomaar lukraak door Zuid-Afrika fietsen leek ons best leuk, maar uiteindelijk toch niet zo verstandig. Het is een groot land en niemand van ons was er ooit eerder geweest. Sowieso is het altijd fijn om een doel te hebben. Als beginpunt hebben we Kaapstad en als eindpunt hebben we… ook Kaapstad! Als vrij ervaren wielrenners leek de fietstocht ons een peulenschil. Dat viel toch een beetje tegen want ondanks de relatief korte afstanden heb je niet te maken met de wegen die we in Nederland gewend zijn. De racefiets hebben we dus ook thuisgelaten en ingewisseld voor mountainbikes.

Dag 1-3: Kaapstad

De eerste dag in Kaapstad stappen we nog niet op de fiets, maar bezoeken we Robbeneiland. Een unieke ervaring waar we allemaal even stil van werden. We stonden zelfs in de cel van Nelson Mandela. Fietstocht Zuid AfrikaOok bezochten we de Tafelberg via een kabelbaan (leuk!). De Tafelberg zie je sowieso overal oprijzen in Kaapstad en geeft de stad zijn smoel. Op dag twee stappen we op de fiets en fietsen we over Kaaps Schiereiland naar Kaap de Goede Hoop. Het was een afstand van zo’n 15 kilometer waar we twee uur over doen. Door de robuuste wegen, maar vooral door de prachtige natuur. De natuur wordt nog mooier als we bij Kaap de Goede Hoop zijn aangekomen. Dit is een natuurreservaat waar we Kaapse zebra’s hebben gezien. Wat een beesten! We nemen de bus terug naar Kaapstad. Niet alles valt namelijk te fietsen!

Dag 4-6: Rawsonville en Oudshoorn

De vierde dag gaan we naar Rawsonville. Ook hier zijn we helaas genoodzaakt de bus te nemen. We willen namelijk zoveel mogelijk zien in 14 dagen en dit is de beste fietsroute die we hebben kunnen vinden. We wilden namelijk een goede mix tussen fietsen en bezichtigen. Als we alleen wilden fietsen hadden we ook naar Frankrijk kunnen gaan. Rawsonville is een pittoresk dorp in de Slanghoekvallei. Hier vind je vele wijnboeren.Zuid Afrika fietstocht Een paar man uit onze groep drinken veel Zuid-Afrikaanse wijnen en werden daarmee onze gids. We pakten onze fiets en fietsten door wijngaarden. Natuurlijk dronken we tijdens de fietstocht geen wijn.. Na afloop van de fietstocht stopten we bij een wijnboer en proefden we veel wijn. Smullen! De dag erna gingen we door naar Oudshoorn via Route 62. Wat een overgang van groen naar woestijn! Ook leuk is dat we voor het eerst in ons leven struisvogels zagen. Op dat bezoekje aan de dierentuin na dan. De dag erna gaan we van Oudshoorn naar de Swartbergpas. Dit was een fietstocht waar je veel moet klimmen. Als ervaren wielrenners een tocht naar ons hart! Uiteraard won ik de klimwedstrijd.

Dag 7-8: Baviaanskloof

Wederom pakken we de bus en gaan we naar de Baviaanskloof. Dit is een kloof tussen twee bergketens in en heeft de mooiste fietsroute die we ooit hebben gefietst. Links, rechts, voor, achter; overal zie je groen. Ook de wegen zijn hier erg goed. We hebben uiteindelijk een fietsroute gemaakt van zo’n 50 kilometer. We waren helemaal in onze nopjes! De Baviaanskloof heet natuurlijk niet voor niets zo, want onderweg zagen we een hoop bavianen.

Dag 9-10: Plettenberg Bay en Tsitsikamma nationaal park

Op dag 9 komen we aan bij Plettenberg Bay. Hier hebben we besloten geen fietsroute te doen, maar te genieten van de witte stranden. Een heerlijke rustdag. Onderweg hadden we de mogelijkheid om te fietsen, maar dat hebben we toch maar laten schieten. De volgende dag staZuid Afrika zeeat ons namelijk het Tsitsikamma nationaal park te wachten (een hele mondvol!). We kozen voor de langste fietsroute van 24 kilometer. Na de rustdag waren we immers weer okselfris. We zagen de mooiste bossen die we ooit hebben gezien en stapten meermaals van onze fiets om de natuurlijke pracht en praal in ons op te nemen.

Dag 11-12: De Hoop Nature Reserve

Wellicht is het je niet ontgaan, maar we fietsen een rondje waarbij we uiteindelijk weer terugkomen in Kaapstad. We vertrekken met de bus voor een lange busreis van 4 uur naar De Hoop Nature Reserve. Hier vind je stranden, een kust met vele rotsen en duinen. Vertrouwd gebied voor Hollanders dus! Ons werd verteld dat dit gebied op de Werelderfgoed lijst staat en wij snapten wel waarom. We hebben hier meerdere fietstochten gemaakt twee dagen lang.

Dag 13-14: Het einde

Het einde is helaas in zicht. We gaan naar de Kernkloof Nature Reserve waar we een paar mooie fietstochten maken. Daarna rijden we terug naar de wijngaarden van Kaapstad. Hier overnachten we en proosten we met goede wijn op de fantastische reis die we nooit zullen vergeten.