Autoroutes Zuid Afrika: de Magoesbaskloof in Limpopo

De provincie Limpopo is een niet al te veel bezochte provincie door de gemiddelde toerist. magoebaskloof1Dat is eigenlijk heel jammer, want de betoverende bossen zijn de moeite van het bewonderen waard. Deze route is ongeveer 200 kilometer en kan in een dag gereden worden. Het is rustiger om hier twee dagen voor uit te trekken.

De route start in Tzaneen, de grootste stad in deze regio. Ga omlaag de ringweg Agatha Road op. Dit is een fraaie rondweg van ongeveer 35 kilometer die je langs het New Agatha State Forest leidt. Hier kan je onder andere de bekende wandeltocht Rooikat Nature Trail lopen. Rijd terug naar Tzaneen en volg de weg richting Haenertsburg. Pak de R528 naar het zuiden. Je komt hier langs Georges Valley en hebt uitzicht op het Wolfbergmassief en diverse fruitplantages. De weg komt uiteindelijk uit in Haenertsburg. Dit dorp is erg leuk en staat bekend om zijn vele azalea’s en kersenbomen.

Buiten het dorp pak je de R71 richting de Tzaneen Dam. Je komt direct door de Magoebaskloof. Deze kloof is genoemd naar een lokaal stamhoofd dat zich verzette tegen de kolonisten. Deze weg, met wederom mooie uitzichtpunten, leidt je langs pijnboomkwekerijen. 25 kilometer verderop kom je bij de Debegeni watervallen. Dit is een heilige plek en wordt beschouwd als de thuishaven van geesten.

Blijf de R71 volgen totaan de kruising en sla linksaf naar het plaatjes Modjadjiskloof. Rijd verder over de R36 en sla na 30 kilometer rechtsaf richting Ga-Modjadji. Dit is het koninkrijk van de Regenkoningin. Deze koningin is onsterfelijk en joeg menig koning angst aan. Zelfs de machtige Shaka Zoeloe zou bang voor haar zijn. De huidige Regenkoningin (ze bestaat echt) woont gewoon in een stenen huis, maar is nog steeds een aanspreekpunt voor zwart en blank in tijden van droogte.

Geniet van je tocht door Limpopo!

Meer autoroutes Zuid Afrika bekijken? Keer terug naar onze pagina met autoroutes in Zuid Afrika